Tweede campagne ‘Stop weeshuistoerisme’

ICS maakt onderdeel uit van Better Care Network Netherlands (BCNN), een netwerk van organisaties in Nederland die hulp bieden aan kinderen zonder adequate ouderlijke zorg in ontwikkelingslanden. Met #goedbedoeldslechtidee en #StopWeeshuisstages startte BCNN onlangs een tweede campagne tegen weeshuistoerisme.                                                

Doel van de campagne
Het doel van de campagne is om de vele Nederlandse jongeren die jaarlijks stage of vrijwilligerswerk in een weeshuis willen gaan doen, te overtuigen iets anders te gaan doen. We doen dat door hen te informeren over uitbuiting van kinderen in de weeshuizen en hechtingsproblematiek die ze krijgen door de vele wisselingen van verzorgers.

Weeshuizen zijn big business
Er zijn veel misverstanden over weeshuizen. Een voorbeeld: 80% van de kinderen in een weeshuis is geen wees. Ze hebben nog één of beide ouders en of andere familieleden. Maar een vol weeshuis betekent een volle kassa. Immers, hoe voller een weeshuis, hoe meer donaties en cadeaus van vrijwilligers, stagiairs of andere bezoekers. Als vrijwilliger of stagiair houdt je deze praktijken in stand, hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Meer informatie?
Bezoek nu stopweeshuistoerisme.nl, of volg de campagne op Facebook en Instagram via @Stopweeshuistoerisme.

                                                                                        stop weeshuistoerisme logo.png